Franks lilla racingforum

You are not logged in.

#31 2010-01-07 15:49:20

Tomas
Ferrari-förare
Registered: 2004-11-30
Posts: 4,508

Re: 2010

Frank H wrote:

Sådär, nu har de släppt lite illustrativa bilder över hur bilarna kommer ändras smile

http://www.formula1.com/news/technical/

Coolt, supertack!

Kommer de verkligen ner under 4 sekunder tror ni?

Offline

#32 2010-01-08 11:20:31

Tomas
Ferrari-förare
Registered: 2004-11-30
Posts: 4,508

Re: 2010

'I blew Alonso away' - Hamilton on 2007

Lewis Hamilton has added to the pre-season drama in a year that his rivalry with former team-mate Fernando Alonso looks likely to be renewed. The Spaniard was the first Formula 1 team-mate to the Englishman in 2007 and with Hamilton having not forgotten his on-track performances from that debut season, the 2008 Champion is keen to challenge for the title again.

With Alonso joining Felipe Massa at Ferrari and Hamilton set to have his own on-track duel with fellow British Champion Jenson Button, the 2010 F1 season appears to have all the hallmarks of what could be a classic.

"I definitely didn't blame myself for the year that I missed out," Hamilton said in an interview with McLaren team sponsor Johnnie Walker. "My first season in Formula 1, alongside a World Champion - a double World Champion - and I blew him away. I beat him.

"No-one's ever come in their first year and been at the front, let alone beat a World Champion, beat the mentality and the strength that he would have and his experience in Formula 1 already up to that point."

Having gone on to clinch the title in a sensational last-lap finale to the 2008 campaign, Lewis endured a miserable start to 2009 before registering wins in Hungary and Singapore to finish the season fifth, best of the rest behind Brawn GP and Red Bull Racing's four drivers. "I'm very proud that I had the experience of leading the World Championship for most of the year," Hamilton added of his first season, "and it's sickening, for sure, to think we lost it in the last couple of races."

Den framavlade lilla stallordershjälpta råttan fylleyrar på.....usch! wink

Offline

#33 2010-01-08 17:02:57

Stefan
McLaren-förare
From: Söderhamn
Registered: 2004-12-02
Posts: 3,778
Website

Re: 2010

Är Hamilton helt jävla dum i huvudet som påstår att ingen har utmanat i sitt första år så som han gjorde. Jag antar att dumhuvudet inte var född 1996 då villeneuve inte vann vm pga ren och skär stallorder. Ville var mycket mycket snabbare och bättre redan i sitt första race än vad Damon Downhill någonsin var under hela sin karriär.

Detta är också ett klassiskt uttalande som man hört förr: Nico Rosberg tells German Auto Bild Motorsport magazine that he will have equal status at Mercedes with his new team-mate, seven-time world champion Michael Schumacher.

Yeah right.......,


"Undersökningar visar att guldfiskar, utan problem, klarar av att leva hela livet i en liten sfärisk skål och där, då de är riktigt dumma,
simmar runt runt runt och då de har fullbordat ett varv så har de glömt det varvet och påbörjar ett nytt, vilket sker igen och igen och igen…
....så nu förstår jag varför så många i USA älskar NASCAR."

Offline

#34 2010-01-09 12:22:14

Frank H
BMW Sauber-förare
From: N65°37'23.19" E22°9'2.69"
Registered: 2004-11-28
Posts: 3,057
Website

Re: 2010

Jo, nog sjutton kommer de komma under 4sek, frågan är bara hur många mekaniker som kommer fastna i år ... känns som om det finns större chans att föraren kommer köra innan alla är färdiga nu, med tanke på hur jag tycker det ökat de sista åren tongue


Hehe, det kommer _aldrig_ bli exakt samma förutsättningar för båda personerna i ett team, de får säga vad de vill, men det kommer alltid finnas skillnader.... (Jag gissar att Nico har annan lön mot Schumi? Isåfall spricker det ju redan där big_smile)


"Han sade inte ens tack"
"Men farsan visade korven"
Tomas och Anders i Belgien

Offline

#35 2010-01-09 22:06:09

Tomas
Ferrari-förare
Registered: 2004-11-30
Posts: 4,508

Re: 2010

Frank H wrote:

Jo, nog sjutton kommer de komma under 4sek, frågan är bara hur många mekaniker som kommer fastna i år ... känns som om det finns större chans att föraren kommer köra innan alla är färdiga nu, med tanke på hur jag tycker det ökat de sista åren tongue

Ja, du ställer ju min fråga igen där e-f-t-e-r att du har svarat redan...bakvänt?! tongue


Hehe, det kommer _aldrig_ bli exakt samma förutsättningar för båda personerna i ett team, de får säga vad de vill, men det kommer alltid finnas skillnader.... (Jag gissar att Nico har annan lön mot Schumi? Isåfall spricker det ju redan där big_smile)

Exakt, så VARFÖR fortsätter de försöka smälla i oss detta. Tror de vi är dumma i skallen? sad

Offline

#36 2010-01-10 11:57:33

Frank H
BMW Sauber-förare
From: N65°37'23.19" E22°9'2.69"
Registered: 2004-11-28
Posts: 3,057
Website

Re: 2010

Tomas wrote:

Ja, du ställer ju min fråga igen där e-f-t-e-r att du har svarat redan...bakvänt?! tongue

Eh, du frågade ju bara om vi tror att de kommer under 4 sek väl, inget om att köra över varandra? smile

Tomas wrote:

Kommer de verkligen ner under 4 sekunder tror ni?

wink


"Han sade inte ens tack"
"Men farsan visade korven"
Tomas och Anders i Belgien

Offline

#37 2010-01-10 15:51:33

Tomas
Ferrari-förare
Registered: 2004-11-30
Posts: 4,508

Re: 2010

Ja ja ja....OK då tongue ....men då ingår ju säkerhetstänk och sådant men OK jag omformulerar mig, d v s är det möjligt att rent tekniskt, säkert och utan komplikationer sikta på en maxgräns på 4 sekunder för ett däcksbyte? smile

Offline

#38 2010-01-10 17:30:20

Frank H
BMW Sauber-förare
From: N65°37'23.19" E22°9'2.69"
Registered: 2004-11-28
Posts: 3,057
Website

Re: 2010

Hehe big_smile

DTM klarar väl av det på under 4 sekunder, men de missar ju också ibland, fastän de har "automatiska" system för att inte släppa iväg föraren i förtid. (De har väl knappar på mutterdragarna och sånt för att signalera att de är färdiga)


"Han sade inte ens tack"
"Men farsan visade korven"
Tomas och Anders i Belgien

Offline

#39 2010-01-10 20:01:57

Tomas
Ferrari-förare
Registered: 2004-11-30
Posts: 4,508

Re: 2010

Ingen koll på DTM alls. Trodde de tankade? En open wheel-bil känns farligare med vingar och allt men det är bara en känsla...ingen seriös teori. smile

Offline

#40 2010-01-11 00:50:51

Stefan
McLaren-förare
From: Söderhamn
Registered: 2004-12-02
Posts: 3,778
Website

Re: 2010

Innan säsongen 1994 så låg ju stoppen på 4-5 sekunder, så under 4 sek tror jag vi ser redan i första racet


"Undersökningar visar att guldfiskar, utan problem, klarar av att leva hela livet i en liten sfärisk skål och där, då de är riktigt dumma,
simmar runt runt runt och då de har fullbordat ett varv så har de glömt det varvet och påbörjar ett nytt, vilket sker igen och igen och igen…
....så nu förstår jag varför så många i USA älskar NASCAR."

Offline

#41 2010-01-11 09:56:13

Frank H
BMW Sauber-förare
From: N65°37'23.19" E22°9'2.69"
Registered: 2004-11-28
Posts: 3,057
Website

Re: 2010

Tomas wrote:

Ingen koll på DTM alls. Trodde de tankade? En open wheel-bil känns farligare med vingar och allt men det är bara en känsla...ingen seriös teori. smile

Jo, och dtm har ju luftdomkrafter som hissar upp bilen, med slangen ansluten i baken på bilen. Så killen längst fram kommer ha det tungt i år wink

Fast, skulle inte förvåna mig om något team börjar med luftdomkrafter, kanske en som skickas in under mitten? Hmm ... undrar om de får ställa en liten mackapär på depågatan som de kör över som lyfter upp bilen? big_smile

Hur som helst tror jag vi kommer få se div olika saker i år, ser fram emot den här säsongen, och hoppas att det blir lite mindre politik och mer racing big_smile


"Han sade inte ens tack"
"Men farsan visade korven"
Tomas och Anders i Belgien

Offline

#42 2010-01-12 09:41:34

Tomas
Ferrari-förare
Registered: 2004-11-30
Posts: 4,508

Re: 2010

Just ja....intressant! Undrar vad det finns för depåregler för det vore, som du säger, riktigt kul att få se olika innovativa lösningar. smile

Offline

#43 2010-01-16 08:39:15

Tomas
Ferrari-förare
Registered: 2004-11-30
Posts: 4,508

Re: 2010

http://f1.gpupdate.net/en/formula-1-new … -mercedes/

"However it is also true that Ferrari already had two drivers as they had also reached an agreement with Fernando (Alonso) and I had a contract. So it was difficult for him to return with Ferrari."

Jo, det hade säkert varit ett jätteproblem om han hade velat... wink

Offline

#44 2010-01-16 09:45:18

Frank H
BMW Sauber-förare
From: N65°37'23.19" E22°9'2.69"
Registered: 2004-11-28
Posts: 3,057
Website

Re: 2010

Tur för Massa, så att säga wink big_smile


"Han sade inte ens tack"
"Men farsan visade korven"
Tomas och Anders i Belgien

Offline

#45 2010-01-19 12:31:04

Stefan
McLaren-förare
From: Söderhamn
Registered: 2004-12-02
Posts: 3,778
Website

Re: 2010

De la rosa klar för sauber. Alltså här måste det ju bara handla om att han har pengar med sig. De ka Rosa har aldrig varit bra och aldrig vunnit något. Dessutom har han varit borta från racing väldigt länge. Sånt här är fan lite irriterande ibland, det finns nog en hel del yngre förare som är snabbare och bättre än de la Rosa. Det är bara synd att dom yngre får stå tillbaka för någon som köper sig en plats. Racingen tar ju också skada av det då det finns förare som är dåliga och köpt sig en plats. Jag ser ju hellre yngre och snabbare förare på banan än någon som de la Rosa som aldrig vunnit något och aldrig tillhört dom bättre och som heller aldrig kommer att vinna något


"Undersökningar visar att guldfiskar, utan problem, klarar av att leva hela livet i en liten sfärisk skål och där, då de är riktigt dumma,
simmar runt runt runt och då de har fullbordat ett varv så har de glömt det varvet och påbörjar ett nytt, vilket sker igen och igen och igen…
....så nu förstår jag varför så många i USA älskar NASCAR."

Offline

Board footer

Powered by FluxBB