Franks lilla racingforum

You are not logged in.

#16 2010-07-13 20:54:08

Tomas
Ferrari-förare
Registered: 2004-11-30

Re: Silverstone....*spoiler*...

Notera nu att jag håller hårt på Alonso men jag har aldrig hajjat uttrycket "ge utrymme"? Ska han som är på väg att bli "omkörd" (OK, Alonso var hyfsat med) bara vika sig och flytta på sig? Varför det?

Ja, exakt min poäng där, d v s jag var övertygad om att han skulle åka på det så det var dumt att chansa tycker jag.

Jag vill också tillägga att den som gör en sådan "nos-instickning", oavsett om han är efter eller sida vid sida, borde kunna räkna ut med ******* att det är oerhört stor chans att det smäller så varför ta risken. Kubica är ju känd för att vara hård så jag tycker Alonso borde ha tänkt till. smile

#17 2010-07-14 09:18:46

Frank H
BMW Sauber-förare
From: N65°37'23.19" E22°9'2.69"
Registered: 2004-11-28
Website

En sak att bara sticka in nosen, en helt annan med ett legitimt omkörningsförsök. Om man endast kommer göra försök att köra om på raksträckor så kommer det inte vara många omkörningar i F1 längre.

Det jag menar med "ge utrymme" är att om man varit så klantig/långsam att man låtit bakomvarande komma upp jämsides med en själv, när man svänger in i kurvan, så skall man åtminstone ge så pass att personen bredvid kan vara på vägen (men inget mer behövs).

Just i det här fallet, Kubica blockerade insidan, och lät Alonso klart komma upp jämsides på yttern, men hade inte Alonso valt att köra på fel sida kerbsen i högern efter, så hade det blivit kontakt. (Och vi vet väl alla ett par kända kontakttillfällen, med bestraffningar ibland på den som blivit omkörd, ibland på den som kör om ... otroligt svåra tillfällen tycker jag...)
I det här fallet bedömde domarna som att Alonso gjorde fel, och det köper jag, eftersom det är så enormt svårt att göra en rättvis bedömning, kan tänkas så tittade de mer på 2:a delen av chikanen, för då borde Alonso inte varit lika högt upp som i vänstern, men jag tror fortfarande att han hade tillräckligt låg hastighet för att klara kurvan (enligt det som Eje och Janne var inne på) smile

Visst, jag håller med om att den som kör om alltid tar en risk, men om ingen riskerar något (eftersom bilarna är otroligt jämna), så kommer vi inte ha några omkörningar alls i F1, bara vid depåstopp och om någon kör av banan... In i kurvor är ändå den plats där de flesta omkörningar sker, på rakorna skall det vara stor fartskillnad för att kunna komma om, se bara vilka problem de hade med Force India som alltid ser till att vara snabba rakt fram (ett vinnande koncept i mina ögon om man ändå inte kan slåss i toppen, chansen att bli omkörd minskar betydligt)

"Han sade inte ens tack"
"Men farsan visade korven"
Tomas och Anders i Belgien

#18 2010-07-14 10:11:10

Tomas
Ferrari-förare

Frank H wrote:

En sak att bara sticka in nosen, en helt annan med ett legitimt omkörningsförsök. Om man endast kommer göra försök att köra om på raksträckor så kommer det inte vara många omkörningar i F1 längre.

Det jag menar med "ge utrymme" är att om man varit så klantig/långsam att man låtit bakomvarande komma upp jämsides med en själv, när man svänger in i kurvan, så skall man åtminstone ge så pass att personen bredvid kan vara på vägen (men inget mer behövs).

Jodå, men hur man än vrider och vänder på det så får man alltid två helt olika versioner så fort det hettar till. smile

Just i det här fallet, Kubica blockerade insidan, och lät Alonso klart komma upp jämsides på yttern, men hade inte Alonso valt att köra på fel sida kerbsen i högern efter, så hade det blivit kontakt. (Och vi vet väl alla ett par kända kontakttillfällen, med bestraffningar ibland på den som blivit omkörd, ibland på den som kör om ... otroligt svåra tillfällen tycker jag...)
I det här fallet bedömde domarna som att Alonso gjorde fel, och det köper jag, eftersom det är så enormt svårt att göra en rättvis bedömning, kan tänkas så tittade de mer på 2:a delen av chikanen, för då borde Alonso inte varit lika högt upp som i vänstern, men jag tror fortfarande att han hade tillräckligt låg hastighet för att klara kurvan (enligt det som Eje och Janne var inne på) smile

Hehe, "lät" är ett kul ord men precis som du säger, och som jag yrar om ovan, så blir det olika versioner och svåra bedömningar. Det är liksom inte händelserna i sig jag egenligen surar på utan allt j**** gnäll från förarna där det alltid är den andre som felat stort. Alonso borde inte "tycka" att han gjorde rätt och sen agera utifrån det utan han borde hajja att är man utanför så är det oerhört svårt att hitta fel i Kubicas agerande. Det är väl ändå väldigt sällan någon döms för "avknuffning" om det inte är kontakt?

Visst, jag håller med om att den som kör om alltid tar en risk, men om ingen riskerar något (eftersom bilarna är otroligt jämna), så kommer vi inte ha några omkörningar alls i F1, bara vid depåstopp och om någon kör av banan... In i kurvor är ändå den plats där de flesta omkörningar sker, på rakorna skall det vara stor fartskillnad för att kunna komma om, se bara vilka problem de hade med Force India som alltid ser till att vara snabba rakt fram (ett vinnande koncept i mina ögon om man ändå inte kan slåss i toppen, chansen att bli omkörd minskar betydligt)

Japp, ta risker men ta också skiten om det smäller eller utdelas straff! smile

Som lite av ett fan till Ferrari/Alonso så tycker jag att han gjorde en riktigt dum grej!

#19 2010-07-14 12:59:26

Frank H
BMW Sauber-förare
Website

Men att jämföra de två, så tycker jag att Vettels grej var 10ggr värre wink

"Han sade inte ens tack"

#20 2010-07-14 14:52:33

Tomas
Ferrari-förare

Ja, den var avsevärt "fulare" så kanske men mer i linje, egentligen, med det du förspråkar, bitvis, i inlägget i morse. wink Han var ju desperat och hade inte så mycket att förlora egentligen medan Alonso gott kunde ha stillat sig.

De har ju försatt sig i en omöjlig situation som inte straffade den lille läskige Hamilton när han, i ett par lopp på raken tidigare under säsongen, vinglade och knuffades tycker jag. smile

#21 2010-07-14 15:02:51

Frank H
BMW Sauber-förare
Website

Vettel stack in nosen och höll tummarna, och det blev kollision. Alonso låg bredvid men styrde av banan för att komma undan kollision... Alonso körde om utanför, Vettel på banan ... Så det är tydligen bättre att köra på någon men vara kvar på banan än att köra om någon utanför när det inte längre finns plats...enda slutsatsen man kan dra av det från Silverstone, Alonso var helt enkelt för rädd om bilen/däcken, vilket tydligen Vettel inte var tongue

Hehe, ok, lite väl mycket vridet, men ändå verkar det ju vara så de valde att döma smile

"Han sade inte ens tack"

#22 2010-07-14 19:40:46

Tomas
Ferrari-förare

Jag tycker inte att man kan ställa dessa båda incidenter "mot" varandra och dra slutsatser på det viset. smile

1. Vettel var sur, dum och dålig förlorare och gjorde en dum grej!

2. Alonso missade/tänkte fel och borde ha insett att han skulle få "skulden" och släppt tillbaka Kubica!

Återigen, det är väl oerhört svårt att döma någon om inte kontakt sker och har man båda hjulen utanför banan så brukar man "torska" i ett sådant dilemma.

Vettel däremot, även om jag själv inte tycker så, kan ändå falla under hetsig "racing incident" så även om jag tycker att såväl Vettel som Alonso gjorde "fel" så tycker jag att domarna gjorde rätt.

#23 2010-07-15 09:32:39

Tomas
Ferrari-förare

#24 2010-07-16 09:27:13

Patrik L
Force India-förare
From: Stockholm
Registered: 2005-03-19

Ferrari har länge kört sitt eget rejs i F1 smile

#25 2010-07-16 11:26:32

Frank H
BMW Sauber-förare
Website

Se där, då har inte spanjoren mycket att säga till om det där wink

Hehe, jo, jag vred det rätt rejält, som jag skrev wink

(mitt internet var dött igår, därför jag tystnade, fördelen med att ha forumet på ett hotell nu wink)

"Han sade inte ens tack"

#26 2010-07-16 13:44:44

Hatten
Super Aguri-förare
Registered: 2009-07-12

#27 2010-07-16 15:25:25

Frank H
BMW Sauber-förare
Website

Hehe, fortsätter säkert länge wink

"Han sade inte ens tack"

#28 2010-07-18 17:40:29

Hatten
Super Aguri-förare
Registered: 2009-07-12

Ja... att dom bara orkar hålla på.. De ska alltid tjafsas i F1...

#29 2010-07-18 21:04:13

Tomas
Ferrari-förare

Patrik L wrote:

Ferrari har länge kört sitt eget rejs i F1 smile

Hehe, vi får inte glömma spionskandaler, omkörningar av safety-bilar och sånt, m m, heller....! wink

D v s de stora stallen gör lite som de vill överlag.

Ferraris "miss" nu tycker jag mer tyder på dumhet än något annat självförhärligande tänk. smile

#30 2010-07-18 21:07:24

Tomas
Ferrari-förare

Hatten wrote:

Så ja, där kom sanningen och nu får det vara nog med smutskastning...hahahahah! big_smile

Jag bara älskar politiken, stallordrar och sånt som ger förstasidor...meeeeera! smile

En önskan bara, ersätt Hamilton med Sato!

Last edited by Tomas (2010-07-18 21:07:59)

Board footer