Franks lilla racingforum

You are not logged in.

#1 2010-12-05 14:41:07

Stefan
McLaren-förare
From: Söderhamn
Registered: 2004-12-02
Website

Nya motorregeln, bu eller bä?

The shift from the current normally-aspirated V8s to efficient energy recovery-boosted 1.6 litre four-cylinder turbos with fuel restrictions is expected to be rubber-stamped shortly by the F1 Commission and the FIA's World Motor Sport Council within days.

Vad tycker ni, bu eller bä? om det kommer att handla om 1000 hkr motorer så ja, F1 SKALL gå fort för det är ju den sk kunna-klassen inom motorsport, vill inte se f1 gå samma väg som WRC som från och med nästa år kommer att vara helt förstört med bilar som låter som hej kom och hjälp mig samt gå långsamt så all spektakulär körning kommer att vara borta

"Undersökningar visar att guldfiskar, utan problem, klarar av att leva hela livet i en liten sfärisk skål och där, då de är riktigt dumma,
simmar runt runt runt och då de har fullbordat ett varv så har de glömt det varvet och påbörjar ett nytt, vilket sker igen och igen och igen…
....så nu förstår jag varför så många i USA älskar NASCAR."

#2 2010-12-06 16:56:13

Tomas
Ferrari-förare
Registered: 2004-11-30

Re: Nya motorregeln, bu eller bä?

Stefan wrote:

The shift from the current normally-aspirated V8s to efficient energy recovery-boosted 1.6 litre four-cylinder turbos with fuel restrictions is expected to be rubber-stamped shortly by the F1 Commission and the FIA's World Motor Sport Council within days.

Vad tycker ni, bu eller bä? om det kommer att handla om 1000 hkr motorer så ja, F1 SKALL gå fort för det är ju den sk kunna-klassen inom motorsport, vill inte se f1 gå samma väg som WRC som från och med nästa år kommer att vara helt förstört med bilar som låter som hej kom och hjälp mig samt gå långsamt så all spektakulär körning kommer att vara borta

Länk kanske?

#3 2010-12-10 19:52:54

Stefan
McLaren-förare
Website

räcker det inte med det jag klistrade in då? motorreglerna finns ju att läsa på vilken f1 sida som helst

"Undersökningar visar att guldfiskar, utan problem, klarar av att leva hela livet i en liten sfärisk skål och där, då de är riktigt dumma,
simmar runt runt runt och då de har fullbordat ett varv så har de glömt det varvet och påbörjar ett nytt, vilket sker igen och igen och igen…

#4 2010-12-12 19:22:38

Tomas
Ferrari-förare

Stefan wrote:

räcker det inte med det jag klistrade in då? motorreglerna finns ju att läsa på vilken f1 sida som helst

Då så, länka då´ra! smile Det är ju kutym och artighet i vilket forum som helst och en motornovis som jag skulle behöva en total, och korrekt, översättning innan jag kan uttala mig. smile

Grattis igen farfar Stefan till lille Theodor!

#5 2011-06-17 11:48:55

Tomas
Ferrari-förare

Nähepp, kom inte mitt inlägg in? Jag länkade till detta och skrev hur orättvist jag tyckte det var egentligen samt frågade om någon hade koll på hur snacket gick innan säsongen:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m … 3186137.ab

#6 2011-07-06 00:23:03

Stefan
McLaren-förare
Website

v6 med turbo och max 15,000 varv känns inte F1 när man läser just dessa spec

#7 2011-07-06 13:16:50

Patrik L
Force India-förare
From: Stockholm
Registered: 2005-03-19

Det känns som man hade tur o kom iväg till Goodwood 2003 o fick höra en V10 gasa förbi ett par meter ifrån där man stod smile För mig är nog rejsingen viktigast men visst blir man lite orolig...

#8 2011-07-07 07:22:56

Tomas
Ferrari-förare

Kan ni som hajjar förklara detta i ren fakta, d v s hur påverkas toppfart och dylikt? Så länge alla har samma förutsättningar och de inte kör standardmotorer ur, t ex, en Lada så borde det väl bli racing ändå, eller? smile

#9 2011-07-11 11:43:25

Frank H
BMW Sauber-förare
From: N65°37'23.19" E22°9'2.69"
Registered: 2004-11-28
Website

Jag tror att med turbo kommer de ändå få ut rätt mycket ur de där spisarna. Men problemet som jag ser är ju begränsningen i bränsleförbrukningen. Det kvittar vilka motorer de använder, om de bara får en viss mängd soppa. Man kan ha en 8 liters V12, eller en 1 liters turboladdad 4:a, och då är det bara friktionen och förluster som avgör effekten, om tillgången på soppa är det som ändå styr hur mycket effekt man har att tillgå.

Så om de nu ändå begränsar flödet, kan de ju låta teamen bygga de motorer de vill.

"Han sade inte ens tack"
"Men farsan visade korven"
Tomas och Anders i Belgien

Board footer